Ганчарная майстэрняВытокі рамяства
Ганчарства вядома ў Беларусі яшчэ з часоў неаліту, г.зн. каля 10 000 гадоў да н.э. Сама назва рамяства паходзіць ад слова “горн” (“гаран”, “гарно”), абазначае “печ для абпальвання”. Першапачаткова гліняныя вырабы ляпілі ўручную без тэрмічнай апрацоўкі. Паступова асноўным кампанентам фармовачнай масы стала гліна, у якую для павелічэння трываласці дабаўлялі сухую траву, лубяныя валокны, таўчоныя ракавіны, пясок. Як самастойнае рамяство ганчарства існуе ў Беларусі з X ст., калi з'явіліся першыя ганчарныя кругі .
Аб прафесіяналізме беларускіх ганчароў сведчыць той факт, што на працягу многіх стагоддзяў іх вырабы масава вывозіліся на продаж за мяжу. У ХVIIстагоддзі нашы майстры былі запрошаны ў Маскоўскую дзяржаву і прымалі ўдзел у аздабленні Пакроўскага сабора ў Ізмайлаве, адной з цэркваў Андрэеўскага манастыра, палаца і царквы Спаса ў Маскоўскім Крамлі.
Гліна - асноўная сыравіна ў ганчарнай справе. У Беларусі выяўлена каля 400 радовішчаў гліны. У даўніну сыравіну здабывалі адкрытым спосабам, пры дапамозе рыдлёўкі ў глінішчах, размешчаных па берагах вадаёмаў, на схілах узвышшаў, як правіла, на адлегласці не больш за 2-4 км ад месца, дзе была размешчана ганчарная майстэрня. Здабыты матэрыял звозілі на двор і складалі кучай (“гурбай”, “грудай”) проста на зямлю або ў збудаваных з жэрдак сховішчах пад адкрытым небам. Пасля гэтага сыравіну залівалі вадой і пакідалі гібець і перемярзать да вясны ці нават наступнай восені. Затым гліну заносілі ў памяшканне і ўкладвалі ў спецыяльна адведзеным месцы, яшчэ быў “глiннiк”, “катух” ці “коцак”.Сушка і абпал
Дадавалі ваду і некаторыя кампаненты (перапаленыя і перамалочаныя камяні або пясок). Гэтыя кампаненты павялічвалі вогнетрываласць гліны, рабілі яе менш “тлустай”. Затым яе пачыналі мясіць, размінаць нагамі, рукамі і разнастайнымі прыстасаваннямі (доўбнямі, стругамі, таўкачамі). Гліна лічылася гатовай да працы, калі ператваралася ў аднароднае цеста.
Сушка і абпал Сырую кераміку сушаць на працягу 2-3 дзён у майстэрні (для гэтага майструюць пад столлю дашчаныя паліцы), а летам у сухое надвор'е - на вуліцы. У канцы XIX стагоддзя вырабы з гліны абпальвалі ў звычайных хатніх печах або спецыяльных горных разнастайных канструкцыях. Такі абпал быў працаёмкім і патрабаваў высокага майстэрства і спрыту. Значная частка прадукцыі нярэдка ішла ў брак. Спосабы апрацоўкі керамікі
Для надання абпаленым вырабам асаблівых уласцівасцяў іх падвяргаюць дадатковай апрацоўцы. Традыцыйна найбольш распаўсюджанымі былі вашчэнне, абвар, дымленне і пакрыццё шкляной глазурай.
|
+ 375 1713 3-07-47
тэл./факс |
+ 375 29 602-52-50
|
+ 375 1713 2-11-77
тэл./факс |
+ 375 29 603-52-50
|
Спампаваць рэквізіты | info@dudutki.by |
Запрашаем да нас серада - нядзеля
|
|
Пан- Аўт.: выходныя
Серада-Нядзеля: 10:00 -18:00 (уваход да 17:00).
|