Кавальскае рамяство ў міфах
У міфах старажытнай Грэцыі гаворыцца пра тое, што чароўны каваль Гефест зрабіў жалезныя ланцугі і прыкаваў імі да скалы Праметэя. У славянскай міфалогіі з Гефестам асацыіруецца вярхоўны бог Сварог, які паслаў на зямлю кавальскія абцугі і навучыў людзей каваць. На змену Сварогу разам з хрысціянствам прыйшлі святыя Косма і Даміян. Старажытныя легенды распавядаюць, як Косма і Даміян пры дапамозе жалезных клешчаў злавілі страшнага Змея, запрэглі яго ў спецыяльна каваны для гэтага плуг і ўзаралі на ім зямлю.
Вытокі
Вытокі кавальскага справы паходзяць
ад глыбокай старажытнасці.
У III тыс. да н.э.
кавалі былі ўжо вельмі
распаўсюджанай прафесіяй ў
старажытнай цывілізацыі шумераў.
Кавальскае рамяство ў Беларусі
вядома з VII-VI ст. да н.э. Нашы
продкі білі губчатае
жалеза ў халодным
стане, каб “выціснуць з яго сокі”, г.зн. выдаліць прымешкі.
У канцы першага тысячагоддзя
для зручнасці апрацоўкі метал пачалі награваць.
Толькі кавалям было
падуладна зрабіць жалеза паслухмяным, менавіта таму кавальскае рамяство лічылася
ў славян заняткам таямнічым і нават вядзьмарскім.
Кузня
Як правіла, гэта невялікае драўлянае памяшканне без столі і з земляной
падлогай. Так як кузня звычайна будавалася
з дрэва, то для павышэння
пажарнай бяспекі сцены
часам тынкавалі.
Абсталяванне кузні
Цэнтральнае месца ў кузні займае
кавальскі горн. Менавіта
ў горне адбываецца таямнічасць ператварэння металу ў мяккі і падатлівы матэрыял.
На працоўнай паверхні горна гарыць невялікая
кучка паліва (каменны,
драўляны вугаль або дровы) - сюды змяшчаюцца загатоўкі для іх разагрэву. Для
нагнятання паветра ў зону гарэння традыцыйна
выкарыстоўваюцца кавальскія мяхі з ручным або
нажным прывадам.
Нагрэты метал трымаюць
шчыпцамі або кляшчамі,
молатам надаючы яму жаданую форму. Метал
застаецца досыць гарачым для апрацоўкі ўсяго адну-дзве хвіліны, таму ў кавальскай справе
вельмі важны спрыт.
Кавадла размяшчаецца ў цэнтры памяшкання непадалёк ад горна на
масіўнай драўлянай калодзе і з'яўляецца асноўным інструментам
каваля. Побач з кавадлам
знаходзіцца посуд з вадой або алеем расліннага
паходжання, у якім каваль загартоўвае вырабы.
Праца каваля
Каваль вырабляў вялікую колькасць неабходных для існавання
чалавека прадметаў. Да найбольш
простых вырабаў адносяцца:
нажы, падковы, абручы
і дужкі для
цэбраў, цвікі, сярпы
і косы, долаты
і шылы, рыдлёўкі
і патэльні, г.зн. прадметы, якія не патрабуюць у вырабе спецыяльных
прыёмаў. Іх мог
зрабіць любы каваль у адзіночку. Больш
складаныя кованыя вырабы: ланцугі,
цуглі, мячы і іншыя
віды клінковай зброі,
наканечнікі стрэл, кальчугі, шлемы, кованыя і
клепаныя гарматы -
ужо патрабавалі асаблівых прыёмаў працы, якія ажыццяўляюцца прафесійнымі кавалямі.
Аднак якім бы дасведчаным ні
быў каваль, побач
з ім заўсёды былі
памочнікі, якія адначасова
з'яўляліся яго вучнямі. Асновам
рамяства вучыліся ад 3 да 10 гадоў, толькі пасля
гэтага вучань мог
называцца чаляднікам. Для атрымання статусу майстра
чаляднік павінен быў
папрацаваць некаторы час у іншых рамеснікаў
і, назапасіўшы дастаткова вопыту,
выкаваць свой унікальны
“экзаменацыйны” выраб (“зрабіць
штуку”).